TEMATYKA

CZERWIEC


Nadchodzi lato
Cele ogólne:
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
− określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy
Poznajemy zwierzęta egzotyczne
Cele ogólne:
− ogląda albumy, znaczki i karty pocztowe przedstawiające inne kraje, egzotyczne rośliny i zwierzęta
− nazywa wybrane kraje, regiony i obiekty z mapy świata, np. Chiny, pustynia Sahara, wulkan, Laponia
Witaj przygodo!
Cele ogólne:
– poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
– oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich.
Bezpieczne wakacje
Cele ogólne:
- poznanie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich – wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)





MAJ


Polska – moja Ojczyzna
Cele ogólne:
– nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry; morza – Bałtyku; gór – Tatr; większych miast Polski
– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
Jestem europejczykiem
Cele ogólne:
− wyjaśnienie znaczenia zdań: Jesteśmy Polakami. Jesteśmy Europejczykami.
− poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej
Mieszkańcy łąki
Cele ogólne:
− obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące)
− określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy
− poznanie wybranych roślin zielnych, owadów i owoców.
Przyjęcie dla mamy i taty
Cele ogólne:
- podawanie informacji: jak ma na imię mama, tata,  jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
-  opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
-  określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny


KWIECIEŃ 


1.Poznaję swój organizm
Cele ogólne:
- poznanie świata poprzez zmysły
– dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
2.Zdrowy jadłospis
Cele ogólne:
– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych)
– przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw
3.Dbamy o naszą Planetę
Cele ogólne:
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi,         np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
– szanowanie wody, niemarnowanie jej
4.Zielona wiosna Krasnala Radusia
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura
- poznawanie oznak wiosny m.in. pojawienie się pąków na drzewach, krzewach



MARZEC

Nasze zainteresowania
Cele ogólne:
− uczestniczenie  w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie
− dzielenie się swoimi zainteresowaniami
Z wizytą na wsi
Cele ogólne:
- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
-  poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
Szukamy wiosny
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
Moja miejscowość i okolice
Cele ogólne:
-  nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc
-  poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, regionem


LUTY

1.     Jestem bezpieczny
Cele ogólne:
- dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, samemu też nie będąc jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń
– poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji
– podawanie numerów telefonów do danych ośrodków ratownictwa
2.     Zima nie jest zła
Cele ogólne:
– dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach, nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
3.     Kształty i kolory
Cele ogólne:
− budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu
– posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
4.     Wyprawa w kosmos
Cele ogólne:
- oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy

 STYCZEŃ

TEMATYKA:
1.     Noworoczne życzenia
Cele ogólne:
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
2.     Biała zima krasnala Radusia
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
3.     Dawniej i dziś
Cele ogólne:
- poznawanie historii rodziny, jej rodowodu
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich - tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
4.     W krainie baśni
Cele ogólne:
– słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
– tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela



GRUDZIEŃ

1     Moja rodzina
Cele ogólne:
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
- rozwijanie słuchu fonematycznego
2  Zegarki, zegary, czas…
Cele ogólne:
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
 – posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
3    Święta tuż tuż…
Cele ogólne:
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich - tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
4   Przyszła do nas zima
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne


LISTOPAD

1.     Szara jesień krasnala Radusia
CELE OGÓLNE:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią; występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
2.     Mój dom i inne domy
CELE OGÓLNE:
- poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- poznanie zasad organizacji życia społecznego w swojej miejscowości, swoim regionie
3.     Dbamy o zdrowie
CELE OGÓLNE:
– wdrażanie do dbałości higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
4.     Bajki i baśnie pod parasolem
CELE OGÓLNE:
- wzbudzenie zainteresowania literaturą i sztuką teatralną
- przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielenie ról, przygotowanie scenografii i akcesoriów



PAŹDZIERNIK
Krąg tematyczny: Kolorowa jesień krasnala Radusia
CELE OGÓLNE:
– obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie jesienią
- rozwijanie słuchu muzycznego i aparatu głosowego

Krąg tematyczny: Jesteśmy samodzielni
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie u dzieci samodzielności i wiary we własne możliwości
- rozwijanie sprawności ruchowej

Krąg tematyczny: Poznajemy zwierzęta
CELE OGÓLNE:
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu; karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
- kształtowanie umiejętności klasyfikacji zwierząt ze względu na daną cechę

Krąg tematyczny: Mój dom i inne domy
CELE OGÓLNE:
− poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- kształtowanie pojęć matematycznych, utrwalenie położenia przedmiotów       w przestrzeni oraz znajomości kolorów podstawowych, przeliczanie

WRZESIEŃ

1.    Witamy w przedszkolu
- nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po przedszkolu,  zabawy na placu zabaw i w trakcie spacerów
- doskonalenie wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych.
2.    Krasnal Raduś i przyjaciele
-  kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania emocji
- rozwijanie sprawności ruchowej
3.    Bezpieczna droga do przedszkola
- poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
- rozwianie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej i dotykowej
4.    Wspólne zabawy
- wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy
- rozwijanie pamięci muzycznej, słuchu, głosu, poczucia rytmu
5.    Kolorowa jesień Krasnala Radusia
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
- kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo - rucho