Nadchodzi lato
Cele
ogólne:
-
nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków
klimatycznych, w jakich żyją
− określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni,
wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze
roku, np.: burzy, tęczy
Poznajemy zwierzęta egzotyczne
Cele
ogólne:
− ogląda albumy,
znaczki i karty pocztowe przedstawiające inne kraje, egzotyczne rośliny i
zwierzęta
− nazywa wybrane
kraje, regiony i obiekty z mapy świata, np. Chiny, pustynia Sahara, wulkan,
Laponia
Witaj przygodo!
Cele
ogólne:
– poznawanie różnych środków transportu: lądowego,
wodnego, powietrznego
– oglądanie przedstawionych na obrazkach środków
lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu
kosmicznego, nazywanie ich.
Bezpieczne wakacje
Cele
ogólne:
- poznanie zasad
bezpieczeństwa, przestrzeganie ich – wybieranie bezpiecznego miejsca do
zabaw.
– ubieranie się
odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
(zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
MAJ
Polska –
moja Ojczyzna
Cele ogólne:
– nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry; morza – Bałtyku;
gór – Tatr; większych miast Polski
– poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski –
Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
Jestem
europejczykiem
Cele ogólne:
− wyjaśnienie znaczenia zdań: Jesteśmy Polakami. Jesteśmy
Europejczykami.
− poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej
Mieszkańcy
łąki
Cele ogólne:
− obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w
przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: lesie, na łące)
− określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa
temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku,
np.: burzy, tęczy
− poznanie wybranych roślin zielnych, owadów i owoców.
Przyjęcie
dla mamy i taty
Cele ogólne:
- podawanie informacji: jak ma na imię mama,
tata, jakie zawody wykonują rodzice,
czym się zajmują
- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie
ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- określanie czynności domowych wykonywanych
przez poszczególnych członków rodziny
KWIECIEŃ
1.Poznaję swój organizm
Cele ogólne:
- poznanie świata poprzez zmysły
– dbanie o higienę
poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk,
zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych
występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
2.Zdrowy jadłospis
Cele ogólne:
– spożywanie zdrowej
żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy,
chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych)
– przezwyciężenie
niechęci do nieznanych potraw
3.Dbamy o naszą Planetę
Cele ogólne:
– poznawanie zagrożeń dla
środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby,
zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych
miejscach
– szanowanie wody, niemarnowanie jej
4.Zielona wiosna Krasnala Radusia
Cele ogólne:
-
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, np. coraz dłuższe dni,
coraz wyższa temperatura
- poznawanie
oznak wiosny m.in. pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
MARZEC
Nasze zainteresowania
Cele ogólne:
− uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą,
umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność
klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania
samego siebie
− dzielenie się swoimi zainteresowaniami
Z wizytą na wsi
Cele ogólne:
- poznawanie dorosłych i młodych
zwierząt hodowanych na wsi
-
poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich,
wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen,
wychodzenie na spacer
Szukamy wiosny
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura,
topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki,
szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w
terenie
Moja miejscowość i okolice
Cele ogólne:
-
nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych
zabytków i miejsc
-
poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, regionem
LUTY
1. Jestem bezpieczny
Cele
ogólne:
-
dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy,
unikanie hałasu, samemu też nie będąc jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń
– poznawanie
wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki
pogotowia, policji
– podawanie numerów
telefonów do danych ośrodków ratownictwa
2. Zima nie jest zła
Cele
ogólne:
– dokarmianie i
dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach, nazywanie ptaków
odwiedzających karmnik
-
wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
3. Kształty i kolory
Cele
ogólne:
− budowanie danego
szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu
– posługiwanie się
liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
4. Wyprawa w kosmos
Cele
ogólne:
- oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji
niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np.: rakiety, promu kosmicznego,
nazywanie ich
– dostrzeganie rytmicznej
organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia,
miesięcy
STYCZEŃ
TEMATYKA:
1.
Noworoczne
życzenia
Cele ogólne:
–
dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy,
pór roku, dni tygodnia, miesięcy
–
nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory
roku, miesiąca, dnia tygodnia
2.
Biała
zima krasnala Radusia
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
-
poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na
zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
3.
Dawniej
i dziś
Cele ogólne:
- poznawanie historii
rodziny, jej rodowodu
-
wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich - tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku,
akceptacji i miłości
4.
W
krainie baśni
Cele ogólne:
–
słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
–
tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez
dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a
zapisanego przez nauczyciela
GRUDZIEŃ
1 Moja
rodzina
Cele
ogólne:
-
kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
-
rozwijanie słuchu fonematycznego
2 Zegarki,
zegary, czas…
Cele
ogólne:
–
dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy,
pór roku, dni tygodnia, miesięcy
– posługiwanie się liczbami w aspektach
kardynalnym i porządkowym
3 Święta
tuż tuż…
Cele
ogólne:
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych
ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich -
tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
4 Przyszła
do nas zima
Cele
ogólne:
-
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i
piękno przyrody w zimowej szacie
-
poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich,
np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
LISTOPAD
1. Szara jesień krasnala Radusia
CELE OGÓLNE:
- obserwowanie zmian
zachodzących w przyrodzie późną jesienią; występujących zjawisk
atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury,
skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w
życiu ludzi i zwierząt
2. Mój dom i inne domy
CELE OGÓLNE:
- poznawanie, na podstawie
swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- poznanie zasad organizacji
życia społecznego w swojej miejscowości, swoim regionie
3. Dbamy o zdrowie
CELE OGÓLNE:
– wdrażanie do dbałości
higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie
rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
– ubieranie się
odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
(zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
4. Bajki i baśnie pod parasolem
CELE OGÓLNE:
-
wzbudzenie zainteresowania literaturą i sztuką teatralną
- przygotowywanie
przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielenie ról, przygotowanie
scenografii i akcesoriów
PAŹDZIERNIK
Krąg tematyczny: Kolorowa jesień krasnala Radusia
CELE OGÓLNE:
– obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie
uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie jesienią
- rozwijanie słuchu muzycznego i aparatu głosowego
Krąg tematyczny: Jesteśmy samodzielni
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie
u dzieci samodzielności i wiary we własne możliwości
- rozwijanie
sprawności ruchowej
Krąg tematyczny: Poznajemy zwierzęta
CELE OGÓLNE:
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu;
karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na
odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
- kształtowanie
umiejętności klasyfikacji zwierząt ze względu na daną cechę
Krąg tematyczny: Mój dom i inne domy
CELE OGÓLNE:
− poznawanie, na podstawie swojej
miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- kształtowanie pojęć
matematycznych, utrwalenie położenia przedmiotów w przestrzeni oraz znajomości kolorów
podstawowych, przeliczanie
1.
Witamy w przedszkolu
- nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z
nauczycielką
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas
poruszania się po przedszkolu, zabawy na
placu zabaw i w trakcie spacerów
- doskonalenie wykonywania czynności samoobsługowych
i porządkowych.
2.
Krasnal Raduś i przyjaciele
-
kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania emocji
- rozwijanie sprawności ruchowej
3.
Bezpieczna droga do przedszkola
- poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego
poruszania się po drodze
- rozwianie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej i
dotykowej
4.
Wspólne zabawy
- wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy
- rozwijanie pamięci muzycznej, słuchu, głosu,
poczucia rytmu
5.
Kolorowa jesień Krasnala Radusia
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
jesienią
- kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji
wzrokowo - rucho